Daniel
Civilingenjör i datateknik - KTH
4 min. läsning
a year ago
Är du intresserad av hur man kan öka sin läshastighet och samtidigt förstå så mycket som möjligt av texten? I den här artikeln går vi igenom olika tekniker för att öka sin läshastighet. Testa gärna också vårt interaktiva verktyg för att öva på din läshastighet!
Att förbättra läshastigheten är ingen övning som går att göra veckan före högskoleprovet. Det kräver kontinuerlig träning, idealiskt varje dag, för att uppnå märkbara resultat. Många som läser långsamt upplever tristess i läsningen på grund av tidsåtgången. Detta kan leda till en ond cirkel där bristen på motivation bromsar utvecklingen av läshastigheten. Här delar vi några smarta knep för att höja motivationen och accelerera din läshastighet. Att kunna läsa snabbt är en viktig del i högskoleprovet och gör så att du får mer tid till andra uppgifter.
Läs snabbt genom att fokusera på en punkt i mitten av texten
Han visste inte rätt var i världen han befann sig, om det var i Skåne, i Småland eller i Blekinge. Men strax innan han hade kommit ner på mossen, hade han sett en skymt av en stor by, och ditåt styrde han nu sina steg. Det dröjde inte heller länge, innan han fann reda på en väg, och snart var han inne på bygatan, som var lång och trädplanterad och kantad med gård vid gård. Pojken hade kommit till en av de stora kyrkbyarna, som äro så allmänna uppåt landet, men som man alls inte ser till nere på slätten.
Roman
Lätt
Ja visst gör det ont när knoppar brister. Varför skulle annars våren tveka? Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna bitterbleka? Höljet var ju knoppen hela vintern. Vad är det för nytt, som tär och spränger? Ja visst gör det ont när knoppar brister, ont för det som växer och det som stänger. Ja nog är det svårt när droppar faller. Skälvande av ängslan tungt de hänger,
Dikt
Medel
Konstnärer, som där i huset äro som hemma hos sig. En förtrolighet, som frånstöter mig, åtbörder och miner, med ett ord en ton, som ej smakar av familjekrets, inger mig en obeskrivlig vantrevnad, och mitt uppe i saturnalierna framtrollar mitt svårmod för min inre syn min hustrus fridsamma boning. I en vision ser jag plötsligt salen, julträdet, misteln, min lilla flicka och hennes övergivna moder... Samvetskvalen gripa mig, jag reser mig, förebär ett illamående och går min väg. Jag passerar den förskräckliga rue de la Gaieté, där mängdens konstlade glädje verkar sårande, samt den dystra och tysta rue Delambre, en gata som mer än någon annan i kvarteret kan göra en förtvivlad; jag viker av på boulevard Montparnasse och sjunker ned på en stol utanför Brasserie des Lilas. En god absint tröstar mig under några minuter, därefter anfalles jag av ett följe kokotter och studenter, som slå mig i ansiktet med spön, och liksom jagad av furier lämnar jag min absint i sticket och skyndar att skaffa mig en ny i kafét François Premier vid boulevard Saint-Michel. Det var att råka ur askan i elden; en annan tropp flinar åt mig: Se på den enstöringen! och jag flyr, piskad av eumeniderna, till mitt hem med nidrefrängernas retsamma fanfarer i öronen.
Roman
Svår
Såsom resultaten af Kants teoretiska undersökningar kunna vi därföre anföra, att människans kunskapsförmåga visserligen är grunden till all nödvändighet i teoretiskt afseende, men att, föi att ett fullständigt bestäm dt innehåll skall vara för handen, fordras närvaron af något för den bestämde ytre och främmande, samt att följaktligen i de bestämningar hos denna kunskapsförmåga, där en sådan bestämdhet ej är tänkbar, d. v. s. med afseende på det absoluta innehållet, där kan ej häller en fullständig verklighet anses vara närvarande. Hans lösning af den praktiska filosofiens hufvudproblem är analog. Äfven här sökte han grunden till all nödvändighet i det mänskliga subjektet (här visserligen bestämdare fattadt såsom personlighet), tänkt ur praktisk synpunkt eller såsom fri orsak i sinnevärlden, d. ä. såsom vilja. Ingenting framhöll han, ingenting kan erkännas såsom ett godt utan inskränkning, utom allena en god vilja. Skall någon nödvändighet kunna gälla för viljan, så måste den vara ett uttryck för viljans eget väsen, följaktligen ej förutsätta något för viljan ytre och främmande. Det goda måste vara godt eller tillfredsställande för viljan blott därigenom, att viljan vill det. Den goda viljan måste vara avtonomisk, eller ej förutsätta och behötva något annat, än sig själf och sin egen själfbestämdhet. Detta beträffande formen. Men klart är, att i denna vilja, såsom avtonomisk eller i sin kausalitet (ty medveten kausalitet är, enligt Kant, viljans begrepp) fullt själfständig, uppenbarar sig en bestämdhet af annan art, än den sinliga — en kausalitet efter frihet. Den måste då ock fattas såsom till sitt väsen osinlig, såsom ett uttryck af människans ens noumenon.
Filosofi
Expert
Både permutationsgrupper och matrisgrupper verkar på något slags rum ch bevarar strukturen som finns i rummet (permutationsgrupper bevarar antalet element i mängder och matrisgrupper bevarar den linjära strukturen i vektorrum). Grupper som består av element som bevarar strukturen hos något underliggande rum på detta sätt kallas transformationsgrupper. Exempelvis studeras inom differentialgeometri grupper av diffeomorfier och homeomorfier verkandes på mångfalder.
Matematik
Expert
Att välja läsning som väcker ditt intresse är avgörande. Det behöver inte bara vara böcker; populärvetenskapliga texter fungerar lika bra. Följ rådet att läsa varje dag och utforska texter som du finner intressanta. Här skapas grunden för en mer engagerande och effektiv läsupplevelse. Målet är delvis att skapa mer engagemang och motivation, men framförallt att skifta fokuset till innehållet snarare än själva läsningen. Detta är en viktig del i att förbättra din läshastighet, då idealfallet är att du inte tänker på själva processen av att läsa utan bara tar in innehållet.
Ett kraftfullt verktyg är att mäta dina framsteg. Varje gång du läser, tidtag hur mycket du hinner läsa på, till exempel, 15 minuter. Jämför resultaten med tidigare prestationer efter en veckas regelbunden läsning. Denna metod ger en konkret bild av hur du faktiskt utvecklas. Du hittar även ett verktyg här ovan som du kan använda för att mäta din läshastighet, genom att ställa in antal ord/min kan du se hur du utvecklas.
Lästekniken är nyckeln till snabbare läsning. Genom att applicera tekniker för ökad hastighet kan du jämföra det med den process du genomgick när du lärde dig läsa flytande. Istället för att läsa ett ord i taget, försök läsa två eller tre ord samtidigt. Avancerade läsare kan till och med läsa en hel rad på en gång. Träna dig att se orden som enheter snarare än individuella bokstavssekvenser.
Ta ordet "finns" som ett exempel. Se det inte som f-i-n-n-s utan som en enhet, "finns." När du övar dig i tekniken kommer du att kunna läsa hela meningar som en enda enhet, vilket markant ökar din läshastighet vilket kommer gynna dig under högskoleprovet.
Att behålla tempot kan vara en utmaning i början. Använd ett finger för att hålla reda på var du är i texten. Det kan verka enkelt men är ett effektivt sätt att undvika avbrott i läsningen och förlust av position i textmassan. Genom att kombinera dessa strategier kan du inte bara öka din läshastighet utan också göra läsningen till en mer engagerande och framgångsrik del av din förberedelse inför högskoleprovet.